AALHOLM AUTOMOBILMUSEUM UNDER HAMMEREN

FERRONI | juni 2012

Denne smukke Rolls Royce Silver Ghost er et af de fornemme køretøjer, der desværre kommer under hammeren, når det gamle automobilmuseum, dersværre bliver splittet ad. Bilen blev oprindeligt fundet muret inde på selve Aalholm Slot og gennemgik senere en omfattende restaurering.

Den 11.-12/8 2012 vil hammeren falde over køretøjerne på det gamle Aalholm Slot - Aalholm Automobilemuseum bliver solgt ud og en unik dansk bilsamling vil være historie. Aalholms helt fantastiske bilsamling var i mange år et af europas største med over 200 historieske køretøjer - det ene mere unikt end det andet.

Det er det anerkendte auktionshus RM Auctions, der skal forestå auktionen over de mange køretøjer.

Det gamle slot ved Nysted på Lolland har en lang og spændende historie omkring sig.. desværre har de sidste år båret det i en lidt trist retning med både tvunget salg af biler, familie-skifte, dødsfald, lukning og nu et endeligt udsalg af museet.

Det var Johan Otto Raben-Levetzau der i 1964 valgte at etablere et automobilmuseum på Aalholm Slot. Det var den gamle Rolls Royce Silver Ghost fra 1911, der blev grundstenen til det der skulle blive en fantastisk samling af historiske køretøjer.

J. O. Raben-Levetzau var en ihærdig samler og rejste verden rundt for at finde netop de køretøjer, der skulle være en del at slottets samling. Især var de mange sjældne engelske bilmærker hans store interesse, men specielt de store Rolls Royce og Bentley fyldte en del i hans hjerte.

J.O. Raben-Levetzau gik bort i 1992 og overdrog både Aalholm Slot og automobilmuseum til sin søn John Raben-Levetzau. Desværre fulgte der også en katastrofal økonomi med. Den gamle Baron havde brugt mange penge på sin dyre interesse for klassiske biler.

En omfattende auktion blev afholdt i 1994 i et forsøg på at skrabe penge sammen til fortsat drift, samt til de tunge arveafgifte der var fulgt med overtagelsen af Aalholm Slot og automobilmuseum.

I 1995 måtte familien Raben-Levetzau erkende, at det ikke var muligt, at rette op på den dårlige økonomi, der havde hængt som en dyne over det gamle slot. Slægten Raben-levetzau der havde været på Aalholm siden 1725, måtte sælge ud. Den nye ejer af Aalholm Slot blev den pressesky erhvervs- og rigmand Stig Husted-Andersen. Stig Husted Andersen valgte ved sin overtagelse af Aalholm, at lukke slottet for besøgende og kun drive det sidste af slottets automobilmuseum. Stig Husted-Andersen døde desværre i 2008 og hans tre døtre stod som arvinger af hele hans erhvervsimperium samt de mange ejendomme.

Stig Husted-Andersen havde en passion for at købe herregårde og Strandvejsvillaer, men da han gik mere op i erhvervelsen end i vedligeholdelsen, har hans samlermani efterladt en strøm af misligholdte palæer langs Øresund. Det mest kendte eksempel er Kokkedal Slot, som Hørsholm Kommune gennem en langtrukken retssag fra 1998-2003 fik tilbagekøbt, fordi Husted-Andersen ikke havde opfyldt betingelsen ved købet af slottet, om at der skulle indrettes hotel og restaurant. Andre tomme og forfaldne palæer er fx Rosenlund og Smidstrupøre i Vedbæk. Rosenlund er i dag under renovering.

Aalholm Automobilmuseum lukkede ned i 2010 pga arvingernes manglende interesse for videreførelse af den store historiske samling af køretøjer - og i dag står vi ved et trist salg, af det der engang var en yderst fornem bilsamling, der kunne imponere både børn og voksne.

Afslutning på auktionen. Auktionen på Aalholm Automobilmuseum var et tilløbsstykke udover al forventning. Et hav af interesserede købere fra ind- og udland strømmede til for at byde på de unikke køretøjer. Flere af bilerne blev solgt langt over vurdering og endte desværre på udenlandske hænder.

Ferrari Testarossa.

I Aalholms fine samling har der gennem mange år, stået denne helt utroligt flotte Ferrari Testarossa fra 1985. Bilen har kørt meget få kilometer, nemlig 12.700. Bilen har selvfølgelig den røde farve Rosso Corsa og med beige kabine. Det oplyses fra RM Auctions, at bilens motorrum trænger til en kærlig omgang. Bilen har efterhånden stået stille i en del år og bør derfor nok startes blidt op.

Bilen blev oprindeligt leveret til en venetiansk prins med navn Victor Emmanuel de Savoie.

Bilen har til auktionen fået en vurdering på mellem 222.000 - 297.000 dkr ex. alt.

Ferrari 250 GTE.

Denne Ferrari 250 GTE fra 1963 har stået på Aalholm i en længere årrække. Bilen har således ikke være rørt længe og vil kræve en solid entusiastisk hånd. 

Bilen beskrives ligeledes som værende i en stand, der kræver renovering af både motorrum og kabine.

Men ingen tvivl om, at dette kan med den rette hånd, blive en af de smukkeste Ferrari'er nogensinde. Ved køb af bilen, vil der kunne oplyses fuld historie. Bilen har chassis nummer 4189 og vil til auktionen stå med en vurdering på 334.000 - 408.000 dkr ex. alt.