FERRONI

BLOG

Ferroni.dk giver dig Danmarks eneste blog om Ferrari. Vi elsker bilerne og vi elsker historierne der er med til at skabe passionen. Med bloggen giver vi dig en masse eksklusive historier om udvalgte biler, skæve vinkler på passionen og ikke mindst ubetingede meninger om passionen for Ferrari.

BILER I BELLA - DANMARKS STORE BILFEST

12/9 2019

 

Husker du de fantastiske biludstillinger i Bella Centret i København? Det gør jeg på bedste vis - og jeg savner den fantastiske bil-fest i de store haller mere end noget andet. Nedtællingen og ventetiden til Biler i Bella var for mig sværere end ventetiden er for børn på selve juleaften. Intet slog stemningen i Bella Centrets store haller, når de mange nye biler stod side om side. Lyden af de mange bildøre der konstant blev åbnet og lukket, mens duften af ny bil fyldte hallerne gjorde mig fuldstændig euforiseret. Biler i Bella var festen jeg nægtede at forlade - og når jeg endelig gjorde det, var det med en enorm stak bilbrochure fra de forskellige repræsenterede mærker.

Hvert andet år i det tidlige forår slog Bella Centret dørene op til den store biludstilling, der trak et imponerende antal bilglade gæster til. Fra torsdag til søndag var dørene åbne og 50-75.000 gæster besøgte udstillingen. I 1996 blev Biler i Bella endda tildelt titlen som international udstilling og strakte sig over 10 dage med hele 200.000 besøgende. P-pladsen var fyldt, de omkringliggende veje var fyldte og køen var mere end lang. Alle bilerne var her.. - både den fornuftige familiebil, de ny spændende modeller og ikke mindst superbilerne som fx Ferrari, Lamborghini og Bentley.

Den første biludstilling i Bella Centret kunne åbne dørene helt tilbage i 1976 efter flytningen fra Bellahøj og til den nuværende placering på Amager. Gennem årene voksede udstillingen markant og ikke mindst antallet af besøgende til den yderst populære udstilling, der trak hele familien Danmark til. I de tidlige år blev der lagt mange kræfter i fra udstillernes side så bilerne blev præsenteret på flotteste vis - og det var her man gjorde sig ekstra umage med at eksponere bilerne i et miljø med lyssætning og dekoration, der gjorde det enkelte bilmærke til noget helt specielt. Helt samme entusiasme mødte man ikke ved de enkelte bilmærkes bilhuse rundt om i landet, men udstillingen var en helt særlig fest for importøren og forhandlerne. Samtidig var der ikke de store krav fra producenten til, hvordan den enkelte mærke præsenterede sig i deres bilhuse.

Men omkring år 2000 begyndte producenterne over en bred kam at stille større krav til forhandlerne gennem standarder i forhandlerkontrakterne om, at investere i deres egne showrooms, som gjorde det muligt at eksponere bilerne på et helt andet niveau end tidligere. Målet og visionen var at skabe den helt rigtige brand-oplevelse for kunden. Og det faktum, at man i stigende grad investerede i showrooms som det sted hvor kunden skulle møde brandet fik langsomt også betydning for opbakningen til at deltage på biludstillinger - især nationale biludstillinger som Biler i Bella. Med et bagland der i stigende grad bad forhandlerne om at fokusere på deres eget showroom var det klart, at det desværre fik indflydelse på, hvad der var plads til i marketingsbudgettet og i kalenderen. Samtidig ændrede kundernes krav sig også til det at købe bil og man ventede ikke længere på at komme til en biludstilling for at se de nyeste modeller.

Dette kunne desværre mærkes på arrangøren, Belle Centret, så der blev skruet op for underholdningen til Biler i Bella for igen at ramme bredt og hive bil-folket til Amager. Racing Festival - med Thorkild Thyrring i spidsen - samlede et felt af kendte racerkørere og eksklusive superbiler, der blev afviklet sideløbende med ustillingen i nogle år. Dette betød, at besøgstallet igen accelererede til fx 72.000 gæster i 2008.

Desværre blev kundernes nye måde at handle bil på - samt producenternes krav til deres forhandlere et for stort pres på den store biludstilling, og Biler i Bella måtte se i øjne, at tiden for de traditionelle biludstillinger på Amager var slut. I 2013 afviklede man for sidste gang Biler i Bella. 

 

Photo: DK Engineering

DEN HEMMELIGE DANSKE JUVEL

20/5 2019

 

Denne helt fantastiske juvel af en Ferrari Enzo med kun 251 km på tælleren, blev for nylig leveret til sin nye ejer, Grant Baker i Auckland, New Zealand. Grant Baker er en kendt forretningsmand, racerkører og så er er han indehaver af en yderst eksklusiv Ferrari-samling, der rummer nogle imponerende biler som fx LaFerrari Aperta. Men nu har denne unikke og eksklusive Enzo taget plads i hans samling ved siden af de andre udvalgte Ferrari-modeller.

Den smukke Enzo i farven Giallo Modena er interessant på flere områder - blandt andet pga. farven, km-tallet og status som en-ejers. Men mest interessant er, at denne Enzo har været en del af en yderst eksklusiv privat dansk samling fra år 2004 til salget i 2019.

En kold fredag morgen i slutningen af februar 2004 - kom denne første danske Enzo Ferrari til landet. Enzo'en blev dengang leveret i en kæmpe trækasse bag på en lastbil, der havde taget turen direkte fra Maranello til den daværende importør, Ole Damgaard-Nielsen i Allerød, Nordsjælland. Modtagelsen af den fantastiske bil har uden tvivl været med stor begejstring og fascination. Enzo'en forblev dog gennem alle årene en hemmelig juvel, der aldrig fik lov til at gøre det, den er bygget til - nemlig at slippe sine 650 hestekræfter løs fra den enorme V12 motor. I mange år stod Enzo'en hengemt i kælderen under importørens store domicil i Allerød sammen med ejerens F50 og 550 Barchetta - senere samlede ejeren sine biler i sin private fly-hangar i en mindre dansk lufthavn. Under Copenhagen Historic Grand Prix i 2007 kunne Enzo'en dog opleves i en eksklusiv udstilling af diverse Ferrari-modeller, men ellers er den gennem alle årene forblevet gemt af vejen.

Grant Baker er i dag den nye lykkelige ejer af Enzo'en - der med sine beskedne 251 km bag sig, er en helt ny bil til trods for produktionen i 2003. Enzo'en blev handlet via den anerkendte engelske forhandler af luksusbiler, DK Engineering og har altså nu fundet sit nye hjem i Auckland, New Zealand. Jeg er overbevist om, at Enzo nu endelig får lov til, at blive brugt til det, den er bygget til og dermed får asfalt under hjulene. Enzo'en er stadig en juvel, men heldigvis ikke længere hemmelig.

Vil du se meget mere til den tidligere danske Enzo, så kan du følge Grant Baker på Instagram.

Photo: Formula Automobile A/S.

DEN SIDSTE TESTAROSSA

26/4 2019

 

Ferrari Testarossa er en af de mest ikoniske modeller fra Ferrari gennem tiden - kun overgået af F40. Testarossa var enhver dreng og voksen mands drøm gennem 80'er og 90'erne - og med en rolle i den berømte tv-serie Miami Vice, så blev Testarossa netop et ikon. Testarossa satte sig øverst på troen over hippe superbiler i 80'erne og var fra starten dét som alle andre fabrikanter af superbiler efterfølgende har prøvet at blive.

Dette helt fantastiske eksemplar af en Ferrari Testarossa har haft en markant synlig rolle i den danske Ferrari-historie. Testarossa'en blev leveret fra ny i 1991 til den daværende Ferrari-importør og forhandler, Damgaard-Nielsen Automobiler som en lagervare og stod i forretningen i Hvidovre og senere Allerød gennem hele 17 år - faktisk helt frem til overtagelsen af Formula Automobile. Den smukke Testarossa i farven Giallo Fly - blev med tiden nærmest et varetegn for henholdsvis Damgaard-Nielsen Automobiler og efterfølgende Formula Automobiler. Testarossa'en blev gennem alle årene passet som den juvel, den faktisk var og det var kun ved yderst eksklusive arrangementer, at den forlod lokalerne, der dannede ramme om den danske Ferrari-import og forhandler. Testarossa'en var blandt andet med til den imponerende Ferrari-udstilling i Øksnehallen tilbage i 1998 og i Fælledparken 2007.

Marts 2008 meldte den første køber sig til den smukke gule Testarossa, der stadig fremstod som fabriksny med kun 400 km på tælleren. Den nye ejer valgte desværre at ændre farven på verdens sidste fabriksnye Testarossa - Giallo Fly blev til den klassiske Rosso Corsa. Der skal ikke være nogen tvivl om, at Testarossa'en blev imponerende flot med det nye udseende, men det blev desværre på bekostning af Testarossa'ens originalitet.

Den 7. september 2015 kl. 18.00 afholdte RM Sothebys en eksklusiv auktion på Battersea Evolution i London. Den nu røde Ferrari Testarossa med en lang dansk historie bag sig og en titel som en af verdens flotteste Testarossa'er, stod for at skulle under hammeren med en vurdering på mellem 160.000 - 190.000 £. Hammerslaget faldt på 151.200 £ - desværre ikke helt på niveau med vurderingen, men dog med en acceptabel pris.

Det er lidt vemodigt, at dette helt fantastiske eksemplar af en Testarossa - og med så lang dansk historie - desværre er ude af landet. Det er ukendt, hvor Testarossa'en har fundet sin nye ejer, men formentlig har den fået plads i en eksklusiv samling et sted ude i verden - måske har den endda endelig fået noget asfalt under hjulene.

SKAL EN FERRARI VÆRE RØD!?

25/3 2019

 

Skal en ægte Ferrari være rød? Det er der absolut delte meninger om blandt de mange mennesker verden over, der har en stor kærlighed for Ferrari. Med dette blog-indlæg - der er vores første på Ferroni.dk - vil vi kaste os ind i historien om Ferrari's røde DNA. Vi kan allerede afsløre nu, at vi har klare argumenter for, hvorfor en Ferrari bør være alt andet end rød - men også hvorfor det er en dødssynd at vælge andet. Forvirret!? - læs med.

Enzo Ferrari er kendt for at have sagt: "Spørg et barn, om det vil tegne en bil - og det vil helt sikkert tegne den rød."

Rosso Corsa er navnet på den røde farve, der har været Ferrari's identitet siden de tidlige racingdage - og Ferrari har holdt fast i den klassiske farver lige siden. Faktisk som det eneste racingteam. Det blev helt uundgåeligt for Ferrari ikke at føre den røde farve med over på gadebilerne - hvilket med tiden gav en lidt konservativ holdning til, at en Ferrari selvfølgelig kun kan være rød. i 1990'erne var helt op mod 85 % af de leverede Ferrari'er udstyret med den klassiske røde farve Rosso Corsa - og de resterende 15% var ofte i farverne gul og sort. Det var ikke kun kunderne, der fastholdte den røde farve på deres nye Ferrari. Folkene fra Ferrari bidrog selvfølgelig også selv med både et begrænset udvalg af farver, men fasholdte også traditionen omkring den røde farve, hvilket skabte identiteten.

Ferrari's øverste chef, Luca Di Montezemolo slog for nogle år siden fast i en leder i Ferrari's officielle magasin, at Ferrari er rød - det er dybt forankret i deres DNA. Af de nye modeller der i dag forlader samlebåndene hos Ferrari, er omkring 40 % i røde farver. De næst mest populære farver er sort og grå. I dag er Ferrari meget mere end den klassiske røde farve Rosso Corsa. For det første er Ferrari's farve-program næsten uendeligt i farvekoder - de farver der ikke findes, de skabes for den trofaste kunde. Men den røde farve har med tiden udviklet et utal af smukke nuancer. Rosso Scuderia, Rosso Fuoco, Rosso Berlinetta og nyeste farve Rosso Portofino. Dette er er blot nogle af de mange smukke røde nuancer, som Ferrari kan tilbyde sin mange kunder, når de nyeste modeller skal designes.

Skal en Ferrari så være rød? Ja og nej.. kigger vi på nogle af Ferrari's mange modeller gennem tiden, så ville det være en dødssynd at ændre farve på disse - tag fx 288 GTO - der kun blev leveret i Rosso Corsa - F40, F50 og Enzo, så er netop Rosso Corsa eneste tænkelige farve for disse modeller. Det samme gælder for flere andre modeller. Men Rosso Corsa mister desværre lidt af sin værdi, når modeller som fx 612 Scaglietti, FF og GTC4Lusso iklædes denne - men her vil mange af de nye røde nuancer redde den røde farve. Der er ingen tvivl om, at med de mange nye modeller fra Ferrari og de mange nye moderne farvemuligheder, så skabes der i dag nogle helt fantastiske og unikke biler - dette er blandt andet også takket være Ferrari's store brug af historiske farver. Om man vælger det traditionelle og historiske - eller bryder med samme, så har begge dele ofte vist sig at give bilen værdi. Udvalgte modeller i originale sjældne farver har vist tårnhøje auktionspriser - og i sidste ende er det oftest dét originale der tæller - uanset farve.

Jeg er ikke sikker på, at et barn i dag vil vælge den røde blyant, når en bil skal tegnes - men jeg ved, at jeg ville vælge den blå.