FERRONI

BLOG

Ferroni.dk giver dig Danmarks eneste blog om Ferrari. Vi elsker bilerne og vi elsker historierne - med bloggen giver vi dig fremover en masse unikke historier, spændende beretninger, skæve vinkler og ubetingede meninger.

SKAL EN FERRARI VÆRE RØD!?

25/3 2019

Skal en ægte Ferrari være rød? Det er der absolut delte meninger om blandt de mange mennesker verden over, der har en stor kærlighed for Ferrari. Med dette blog-indlæg - der er vores første på Ferroni.dk - vil vi kaste os ind i historien om Ferrari's røde DNA. Vi kan allerede afsløre nu, at vi har klare argumenter for, hvorfor en Ferrari bør være alt andet end rød - men også hvorfor det er en dødssynd at vælge andet. Forvirret!? - læs med.

Enzo Ferrari er kendt for at have sagt: "Spørg et barn, om det vil tegne en bil - og det vil helt sikkert tegne den rød."

Rosso Corsa er navnet på den røde farve, der har været Ferrari's identitet siden de tidlige racingdage - og Ferrari har holdt fast i den klassiske farver lige siden. Faktisk som det eneste racingteam. Det blev helt uundgåeligt for Ferrari ikke at føre den røde farve med over på gadebilerne - hvilket med tiden gav en lidt konservativ holdning til, at en Ferrari selvfølgelig kun kan være rød. i 1990'erne var helt op mod 85 % af de leverede Ferrari'er udstyret med den klassiske røde farve Rosso Corsa - og de resterende 15% var ofte i farverne gul og sort. Det var ikke kun kunderne, der fastholdte den røde farve på deres nye Ferrari. Folkene fra Ferrari bidrog selvfølgelig også selv med både et begrænset udvalg af farver, men fasholdte også traditionen omkring den røde farve, hvilket skabte identiteten.

Ferrari's øverste chef, Luca Di Montezemolo slog for nogle år siden fast i en leder i Ferrari's officielle magasin, at Ferrari er rød - det er dybt forankret i deres DNA. Af de nye modeller der i dag forlader samlebåndene hos Ferrari, er omkring 40 % i røde farver. De næst mest populære farver er sort og grå.

I dag er Ferrari meget mere end den klassiske røde farve Rosso Corsa. For det første er Ferrari's farve-program næsten uendeligt i farvekoder - de farver der ikke findes, de skabes for den trofaste kunde. Men den røde farve har med tiden udviklet et utal af smukke nuancer. Rosso Scuderia, Rosso Fuoco, Rosso Berlinetta og nyeste farve Rosso Portofino. Dette er er blot nogle af de mange smukke røde nuancer, som Ferrari kan tilbyde sin mange kunder, når de nyeste modeller skal designes.

Skal en Ferrari så være rød? Ja og nej.. kigger vi på nogle af Ferrari's mange modeller gennem tiden, så ville det være en dødssynd at ændre farve på disse - tag fx 288 GTO - der kun blev leveret i Rosso Corsa - F40, F50 og Enzo, så er netop Rosso Corsa eneste tænkelige farve for disse modeller. Det samme gælder for flere andre modeller. Men Rosso Corsa mister desværre lidt af sin værdi, når modeller som fx 612 Scaglietti, FF og GTC4Lusso iklædes denne - men her vil mange af de nye røde nuancer redde den røde farve. Der er ingen tvivl om, at med de mange nye modeller fra Ferrari og de mange nye moderne farvemuligheder, så skabes der i dag nogle helt fantastiske og unikke biler - dette er blandt andet også takket være Ferrari's store brug af historiske farver. Om man vælger det traditionelle og historiske - eller bryder med samme, så har begge dele ofte vist sig at give bilen værdi. Udvalgte modeller i originale sjældne farver har vist tårnhøje auktionspriser - og i sidste ende er det oftest dét originale der tæller - uanset farve.

Jeg er ikke sikker på, at et barn i dag vil vælge den røde blyant, når en bil skal tegnes - men jeg ved, at jeg ville vælge den blå.