FERRARI 348 GT COMPETIZIONE

FERRONI | Juni 2017

 

Denne Ferrari 348 GT Competizione fra 1994 er et af de første eksemplarer af de 50 producerede - og er en benhård racingversion af en standard 348. Bilen er udstyret med en 3,4 liters V8 motor, der med sine 320 HK og en reduceret vægt på knap 190 kg i forhold til en standard 348, sikrer højpotente køreegenskaber. Vægtreduceringen skete ved omfattende brug af kulfiber i karrossen - døre, kofangere, paneler og visse dele af interiøret er lavet af kulfiber - og det mærkes faktisk tydeligt, når de ultra lette døre lukkes med en forsigtig hånd.

Designmæssigt er der få ting der afviger fra en standard 348 - og der skal ikke være tvivl om, at jeg elsker 348'eren for sine klaplygter, side-gæller og ikke mindst den blanke alu-plade hvor gearstangen føres rundt med sine rå "klunk" lyde. Bilen er udstyret med et par super frække Speedline fælge, et "GT Competizione"-logo og ikke mindst, så er det lykkedes, at stoppe et par F40 sæder ind i den forholdsvis lille bil..! Og netop sæderne blev en lille udfordring for en velvoksen dansker som mig på 190 cm, da ejeren inviterede på en tur. Jeg tror desværre ikke, at italienerne havde høje danskere i tankerne ved produktionen af disse biler. Men med så rå og potent en bil, så er der behov for, at holde fører og passager i et jerngreb og komforten er holdt på et minimumskrav fra kunderne.

De lette døre lukkes og med plads i sædet, der holder em i et jerngreb - triller vi stille ud gennem byens gader. Med sin stive undervogn føles bilen benhård mod de lidt ujævne veje i byen, men med den fantastisk rå lyd fra motor og udstødning, kan man simpelthen ikke lade være med at smile. Ved hvert gearskifte lyder der et råt "klok" fra gearkassen - det er imponerende hvor langt Ferrari har taget den her bil, fra en standard 348 og konverteret den til en ægte racer.

Efterhånden som olien i bilen bliver varm, får den lidt flere omdrejninger - bilen bevæger sig som en gocart i alle sving og der er ikke den mindste krængning i bilen. Vi rammer et kort stykke motorvej og ved tilkørslen til motorvejen, får bilen lov til at levere fuld acceleration - og jeg skal love for, at der bliver lagt fra land! Med den omfattende vægtreduktion, får du al lyd fra bilen serveret direkte i kabinen og det lyder fantastisk - det her er så råt som det kan blive for en V8 Ferrari, der er street-legal!