DE UDVALGTE - FERRARI 348 GT COMPETIZIONE

FERRONI | juni 2017

 

Hos Ferroni havde vi lavet en eksklusiv aftale med en dansk ejer af en helt speciel bilsamling. Her findes nogle helt specielt håndplukkede italienske superbiler bl.a. Ferrari's V8 og V12 serie - men der gemte sig også en overraskelse. Kom med på besøg i en af de mest eksklusive dansk-ejede bilsamlinger og nyd de mange specielle modeller, der ikke er erhvervet for at stå stille. På Ferroni.dk kalder vi vores artikel-serie for "De udvalgte".

Når vi har mulighed for at opleve en imponerende samling som denne, så er det med baggrund i ejerens store passion, erfaring og brede kendskab til de forskellige Ferrari-modeller. Ejeren har haft flere forskellige Ferrari'er i garagen gennem tiden - bl.a. en Ferrari 348 Spider, F430 Spider og en Scuderia. Andre spændende biler har dog også haft sin plads i garagen som fx Lamborghini Gallardo og div. japanske specialbiler. Men passionen for Ferrari har altid været den mest dominerende og det har resulteret i en samling med de fineste håndplukkede eksemplarer,

Faktisk startede det hele med en Ferrari 348 Spider fra 1994 - monteret med 355-fælge. Bilen blev købt i Tyskland og som ejeren siger det, så blev den faktisk købt uden den store baggrundsviden på dette tidspunkt. Efter at have kørt i bilen i nogle år - og fået en bred køreerfaring fra bl.a. banekørsel, var tiden inde til at opgradere modellen. En F430 Spider havde fanget interessen - og trods Ferraris ventelister, så lykkedes det at finde det helt rigtige eksemplar inden for en overkommelig tid.

Med F430 Spider blev interessen for F1 teknik rykket og da Ferrari introducerede Scuderia versionen, valgte ejeren at bestille et eksemplar efter en spændende præsentation. Den valgte Scuderia blev leveret i en på dette tidspunkt helt unik farve - nemlig Rosso Nuovo. Da Scuderia Spider 16M blev præsenteret, valgte ejeren at skifte til den åbne udgave - og bilen blev selvfølgelig leveret i den samme eksklusive farve. Siden da er der kommet mange flere spændende superbiler til - alle udvalgt og håndplukket lige efter ejerens passion og ønsker. Fælles for dem alle er dog, at de hver især er det ypperste i den enkelte modelserie - og alle med unikke detaljer der gør at man fascineres dybt over det som Ferrari virkelig står for. Ferrari 348 GT Competizione blev den første bil vi mødte og her blev dømt benhård racer krydret med noget af det smukkeste fra Ferrari.

Denne Ferrari 348 GT Competizione fra 1994 er et af de første eksemplarer af de 50 producerede - og er en benhård racingversion af en standard 348. Bilen er udstyret med en 3,4 liters V8 motor, der med sine 320 HK og en reduceret vægt på knap 190 kg i forhold til en standard 348, sikrer højpotente køreegenskaber. Vægtreduceringen skete ved omfattende brug af kulfiber i karrossen - døre, kofangere, paneler og visse dele af interiøret er lavet af kulfiber - og det mærkes faktisk tydeligt, når de ultra lette døre lukkes med en forsigtig hånd.

Designmæssigt er der få ting der afviger fra en standard 348 - og der skal ikke være tvivl om, at jeg elsker 348'eren for sine klaplygter, side-gæller og ikke mindst den blanke alu-plade hvor gearstangen føres rundt med sine rå "klunk" lyde. Bilen er udstyret med et par super frække Speedline fælge, et "GT Competizione"-logo og ikke mindst, så er det lykkedes, at stoppe et par F40 sæder ind i den forholdsvis lille bil..! Og netop sæderne blev en lille udfordring for en velvoksen dansker som mig på 190 cm, da ejeren inviterede på en tur. Jeg tror desværre ikke, at italienerne havde høje danskere i tankerne ved produktionen af disse biler. Men med så rå og potent en bil, så er der behov for, at holde fører og passager i et jerngreb og komforten er holdt på et minimumskrav fra kunderne.

De lette døre lukkes og med plads i sædet, der holder em i et jerngreb - triller vi stille ud gennem byens gader. Med sin stive undervogn føles bilen benhård mod de lidt ujævne veje i byen, men med den fantastisk rå lyd fra motor og udstødning, kan man simpelthen ikke lade være med at smile. Ved hvert gearskifte lyder der et råt "klok" fra gearkassen - det er imponerende hvor langt Ferrari har taget den her bil, fra en standard 348 og konverteret den til en ægte racer.

Efterhånden som olien i bilen bliver varm, får den lidt flere omdrejninger - bilen bevæger sig som en gocart i alle sving og der er ikke den mindste krængning i bilen. Vi rammer et kort stykke motorvej og ved tilkørslen til motorvejen, får bilen lov til at levere fuld acceleration - og jeg skal love for, at der bliver lagt fra land! Med den omfattende vægtreduktion, får du al lyd fra bilen serveret direkte i kabinen og det lyder fantastisk - det her er så råt som det kan blive for en V8 Ferrari, der er street-legal!