DE UDVALGTE - FERRARI 360 CHALLENGE STRADALE CORNES

FERRONI | juni 2017

 

Ved første øjekast ligner denne Ferrari 360 Challange Stradale en helt almindelig Challenge Stradale, men der er tilføjet navnet "Cornes" i modelbetegnelsen af dette helt unikke eksemplar. Bilen er for nylig landet i den imponerende private danskejede samling, som vi har tilladt os at kalde "De udvalgte". Og da bilen er et stærkt limiteret eksemplar, så må den absolut siges at være håndplukket. Ferrari 360 Challenge Stradale Cornes tager plads ved siden af en standard 360 Challenge Stradale i samlingen.

Ferrari 360 Challenge Stradale har siden sin præsentation i 2003 opnået en status som en af de mest eftertragtede gaderacere fra Ferrari. Med sin helt igennem rå racing-attitude, var det dengang det tætteste du kunne komme på en ægte Challenge-racer til gadebrug. Blandt andet var 360 Challenge Stradale den første gadebil udover Enzo, der blev leveret med de berømte kulfiber-bremser. Med årene er priserne også fulgt med statussen som en absolut eftertragtet Ferrari - og de unikke eksemplarer handles hurtigt på tværs af verden. En af de yderst unikke modeller er denne 360 Challenge Stradale Cornes, som har en særlig historie med sig.

Den japanske Ferrari importør og forhandler er kendt under navnet "Cornes" - og til firmaets 25 års jubilæum i år 2004, bestilte den japanske importør og forhandler som noget helt specielt og eksklusivt - 25 unikke eksemplarer af Ferrari 360 Challenge Stradale til udvalgte japanske kunder. Bilerne fik selvfølgelig tilføjet navnet "Cornes" til modelbetegnelsen. For de fleste er Cornes-modellen nok ukendt - og dette skyldes både, at bilen er produceret i et stærkt limiteret antal eksemplarer samt at denne model muligvis er den eneste, der nogensinde har forladt Japan.

Ferrari 360 Challenge Stradale Cornes er som udgangspunkt en standard 360 Challenge Stradale hvad angår motor, undervogn og præstationer - men designmæssigt har Cornes fået tilføjet nogle detaljer, som var gennemgående på alle 25 eksemplarer.

Af udvendigt design på Ferrari 360 Challenge Stradale Cornes tilføjede man bagpå en hvid grill - noget af det der må siges, at være det mest genkendelige ved Cornes-modellen. Ydermere tilføjede man et smukt sort carbon tankdæksel flankeret af den stejlende hingst. På de enorme kulfiber-bremser blev der monteret nogle eksklusive bremse-kalibre i guld-farve - og jeg må indrømme, at det faktisk ser ret godt ud trods min første skepsis inden mødet med 360 Challenge Stradale Cornes. Kabinen på det stærkt limiterede eksemplar gik heller ikke forbi, da de den japanske importør og forhandler skulle fejres. Instrumentbordet fik tilføjet en hvid skive til omdrejningstælleren - hvilket ikke er set før på andre Ferrari-modeller. De store shift-paddles bag rattet er også udskiftet til carbon design. Som prikken over i'et - når sådan en unik model skal designes, så fik alle Cornes modellerne selveste Michael Schumacher's signatur på højre dør - en detalje der gør modellen fuldendt.

Mange af de detaljer der er tilføjet på Ferrari 360 Challenge Stradale Cornes - som fx den hvide grill og guld bremse-kalibre - giver nok mange forskellige meninger blandt Ferrari-fans rundt omkring i verden. Efter min mening, så tager Ferrari 360 Challenge Stradale Cornes sig super fræk ud med sine eksklusive detaljer - og ikke mindst så er den et gennemført eksemplar af, hvad japanerne kan finde på, når det handlede om at gøre eksisterende superbiler lidt mere eksklusive for sine pengestærke købere.