FANTASTISKE ITALIA

FERRONI | juli 2015

Oplev Danmarks smukkeste Ferrari 458 Italia - Ferroni var med på gaden til en test.

Ferrari 458 Italia blev præsenteret i Danmark i februar 2010 - og allerede inden den danske præsentation, var flere biler bestilt hos den danske importør. Siden da har Ferrari 458 Italia modtaget flere priser og anerkendelser for design og teknik. 458 Italia er efter min mening, en af de smukkeste biler fra Ferrari nogensinde, da man bl.a. tydeligt ser streger, der fører tankerne tilbage på den gamle 246 GT Dino.

De fleste 458 Italia'er leveres som røde herhjemme, hvilket nok skyldes, at Danmark aldrig rigtig har taget andre farvemuligheder til sig - specielt på V8 modellerne. Men den 458 Italia vi skal opleve nu, er leveret til ejerne i en helt fantastisk smuk farve - nemlig Giallo tristrato. Det er en lak, der består af tre lag, der tilsammen giver et imponerende skær - og bilen fortjener virkelig at blive set ved både høj sol og ikke mindst solnedgang. Så al snak om, at en Ferrari skal være rød, hører fortiden til - det her er ubetinget den smukkeste Italia til dato.

Jeg mødtes med en af ejerne en aften i august, hvor solen stod højt på himlen. Aftalen var, at denne smukke Italia skulle opleves til fulde - både hvad angår køreegenskaber og ikke mindst, så skulle den opleves ved det lys kun en dansk aftensol kan give.

Denne 458 Italia ejes af et dansk par, der begge har en stor passion for Ferrari - du kan læse om deres andre Ferrari'er i artiklen "Ægte passion". Men i dag skal det kun handle om den smukke 458 Italia, der er med farver og udstyr, er leveret lige efter ejernes ønsker.

Den gule lak fremhæver på flotteste vis alle Italia'ens linjer - og man kan stå længe og blot betragte det smukke design skabt af Pininfarina. Kabinen er udstyret med beige læder og sort alcantara på sæder, døre, stolper og himmel. Instrumentbord og rat er udstyret med sort læder - og alt mødes i de mest patentlige syninger, der samlet giver et eksklusivt snit.

De eksklusive racing sæder sørger for, at man sidder med stor komfort - både når Italia'en cruises ved lave hastigheder, samt når alle 570 heste vækkes og du virkelig må kæmpe for ikke, at ligge hovedet mod den røde stejlende hest, der er broderet i nakkestøtten.

Trods at 458 Italia er spækket med al sin F1-teknik, der giver alverdens muligheder for indstillinger af køreegenskaber, så har Ferrari ikke smidt om sig med knapper på Italia'ens instrumentbord. Alt kan styres fra ganske få knapper, hvor der er adgang til en omfattende elektronisk menu.

Italia'en er udstyret med verdens bedste keramiske bremser og med nogle enorme 20" fælge, der giver bilen det helt rigtige look. Mod hvad de fleste gør, så er bremsekalibrene holdt i en neutral sort farve - og jeg kan faktisk godt følge ejernes tanke om, at farvede kalibre nemt fjerner fokus fra de smukke hjul.

Det er fantastisk at se, hvor fuldendt en Ferrari 458 Italia som denne kan blive, med Pininfarina's design og ejernes nøje tanker for de enkelte detaljer - og med det har skabt en unik bil.

Den ene ejer af bilen har inviteret på en tur i Italia'en og sensommer-vejret er perfekt til at lufte en gul Ferrari. Turen går ud på landet af både store og små veje - og det mærkes straks, at ejeren kender sin bil 100%. Bilen tager de små veje med en hårfin stabilitet og der er ingen antræk til, at bilen vil gøre andet end det chaufføren beder den om - uanset hvor meget den presses efter forholdene.

Efter en tur omkring havnen for at skyde et par billeder, holder vi ind til siden ved en lang landevej. Ejeren tilbyder at jeg tager rattet og virkelig oplever hvad en 458 Italia er. Det er jo absolut et tilbud, jeg på igen måde havde forventet eller turde håbe på - men som jeg selvfølgelig straks må takke ja til med et stort smil. Med plads i førersædet, bilen sat i "sport" og et godt greb i det tykke læderrat, lader jeg Italia'en trille stille af sted på landevejen - nok næsten for stille! Men det er med meget stor respekt for bilen og ikke mindst den tillid ejeren har vist mig, at jeg fører Italia'en af sted. I mit daglige job, er jeg vant til at køre med høje hastigheder og hurtige accelerationer gennem land og by (ambulance!), men det er en imponerende følelse, at mærke det overskud 570 HK giver i så forholdsvis let en bil. Vi er dog ikke i nærheden af at slippe alle heste løs i dag. 

Vi triller videre mod en anden lokal havn og køre af små snoede veje over landet og gennem skov. Det er faktisk fantastisk at mærke, hvor letkørt 458'eren egentlig er. Trods motoren lige bag kabinen, der hurtigt kan sætte sig i respekt med et brøl fra sine 570 HK, så er det en bil man efter en vis tid, nemt kan blive dus med. Dog skal man lige vænne sig til bilens blinde vinkler, så en nøje justering af spejle er et must.

Da vi nærmer os den lille havneby og parkere for en kort stund, er med et lille smil på læben, at jeg bemærker andres interesse for den gule Ferrari, for jeg kan jo meget nemt se mig selv stå og iagttage samme bil. Men det er udelukkende positive tilkendegivelser vi møder på vores lange tur - alt lige fra anerkendende nik med hovedet, børn med store øjne og et par mobiltelefoner, der bliver hevet frem klar til foto.

Efter at have prøvet Italia'en rundt på de små veje på land og i by, triller vi tilbage mod den lange landevej fra tidligere - det er tid til at slippe hestene løs! Italia'en føres helt ned i 2. gear og CST-knappen er sat på "sport" - og med et forsigtigt tråd på speederen, sætter vi af sted med voldsom fart. Aldrig har jeg selv tidligere siddet bag rattet og nået den tilladte hastighed på så få sekunder - det er helt vildt som de 570 HK sparker fra sig. Jeg er stadig så imponeret over ejerens tillid til at sætte mig bag rattet, at jeg i mit forsøg på, at være nænsom omkring bilen, når det 7. gear lidt for hurtigt i første forsøg. Efter et par gang lykkes det, at få tændt LED-lysene i rattet, der indikerer, at det er tid til det perfekte gearskift - for først her kan du sætte dig op på de mange heste. Ejeren får vist mig hvad det perfekte gearskifte er og det er imponerende så hurtigt Italia'en skifter mellem gearene - ikke mindst hvis CST-knappen sættes på "race".

Solen er ved at gå ned og vi kører stille retur mod udgangspunktet, hvor Italia'en tager plads i garagen ved siden af en Testarossa, en F40 og ikke mindst en Enzo. 

Alt i alt må det siges, at 458 Italia er en fantastisk Ferrari - måske noget af det mest fuldendte til dato i V8 serien. Og der er ikke tvivl om, at Italia er en del kønnere, end Spider'en er blevet med sit foldetag.

Det har uden tvivl været en fantastisk at opleve denne danske Ferrari 458 Italia på alle måder. Både at se bilens unikke gule farve i den danske sensommersol, men også at mærke hvor potent denne bil er, men alligevel brugervenlig.

Et meget stort tak til ejerne af bilen for den imponerende gæstfrihed de altid møder med og ikke mindst den tillid til at lade mig opleve bilen til fulde - især bag rattet!