DINO ER DEN SMUKKESTE FERRARI

FERRONI | maj 2015

Læs historien om den smukkeste bil Ferrari nogensinde har produceret - og med navnet Dino, blev det den mest betydningsfulde bil for Hr. Enzo selv.

Ferrari 246 GT Dino så første gang dagens lys i 1969 og blev produceret frem til 1973 - i et samlet antal af 2609 eksemplarer. Dino'en med aftageligt tagstykke - GTS - rundede de 1274 eksemplarer fra år 1972-1974.

Efter mange år med udelukkende produktion af 12-cylindrede biler, dukkede den lille sportsvogn op fra Ferrari - udstyret med en lille V6 centermotor. Trods at den nye Dino ikke mødte den store varme velkomst fra de mange Ferrari-elskere pga. motoren, så var Hr. Enzo Ferrari stolt af sit nye værk - så stolt at den skulle bære hans afdøde søns kælenavn, "Dino" - født Alfredo Ferrari.

Alfredo var Hr Enzo's store stolthed og han havde sin gang på fabrikken siden sine første barneår - og stod som det naturlig valg til engang at overtage fabrikken efter Hr. Enzo Ferrari. Alfredo studerede både teknik i Modena samt økonomi i Bologna - senere bragte studierne ham videre til Schweiz, hvor en endelig eksamen skulle stå. Akfredo blev desværre kort efter ramt af muskesvind og døde i 1956 i en alder af blot 24 år.

De faste Ferrari-kunder var dog først ikke så imponeret over den lille centermotorbil med en V6'er under klappen. Ferrari havde indtil da også brilieret med store potente V12 motorer som fx. i 365 GTB/4 Daytona.

En ny tv-serie skulle dog vise sig, at ændre holdningen hos de mange tvivlsomme Ferrari-kendere og ejere. I 1971 dukkede den stilsikre skuespiller Tony Curtis pludselig op i en Dino i serien kendt som "De uheldige helte", hvilket absolut øgede populariteten omkring Dino. I samme periode sendte Ferrari en GTS version på gaden, der blev meget populær i de solrige dele af USA.

Inden Alfredo (Dino's) død, nåede han fra sin sygeseng, at udvikle den V6 motor der blev en uventet succés for Ferrari. Derfor var det også Hr. Enzo's ønske, at først motoren blev opkaldt efter Dino og senere også bilen.

Flere af Dino varianter havde stor succés på racerbanerne, men 1967-sæsonen satte Ferrari på en prøve. Kravet var nu, at motoren skulle produceres i minimum 500 eksemplarer til gadebiler. Det var mere end Ferrari kunne klare og et samarbejde med Fiat blev indledt. Fiat sikrede en tilstrækkelig produktion, der dermed sikrede Ferrari's deltages i Formel 2 i 1967. Ferrari gik samtidig igang med sin egen produktion af en GT-vogn.

Fiat var hurtigt klar med deres Spider version med en 2,0 L udgave af Dino-motoren. På samme udstilling i Torino i 1966, præsenterede Ferrari deres version af  Dino Berlinetta GT - designet af Pininfarina. Først i 1967 stod den endelig Dino 206 GT klar - udformet i et alu-karosseri. Dino 206 GT fik dog kun en kort tid på markedet og endte kun op i 150 eksemplarer - man havde nemlig valgt at ændre karossen til stål og foretage visse ændringer ved motoren.

I november 1969 stod den første Dino 246 GT klar på udstillingen i Torino - hele den store bilpresse var yderst begejstrede for designet af den lille smukke Ferrari. Bilen havde en topfart på 225 km/t og en 0-100 tid på under 7 sek. Køregenskaberne var dog lidt uvisse, da Ferrari ikke bare lige lod alle og enhver journalist prøvekøre sine biler. Så der gik år før den første journalist var ombord i den smukke Dino - selvfølgelig kun i passagersædet - med Hr. Enzo bag rattet..!

Den viste Ferrari 346 GT Dino tilhører Strøjer samlingen ved Assens på Fyn.