LAFERRARI 

FERRONI | september 2016

 

LaFerrari har plads i Ferrari's imponerende kongerække, der består af 288 GTO, F40, F50, Enzo, LaFerrari - og senest er LaFerrari Aperta kommet til.

LaFerrari blev præsenteret på Geneve Auto Show i 2013 og med et stærkt begrænset produktionstal på kun 499 eksemplarer, var det kun eksklusivt udvalgte kunder, der kunne tilbydes ejerskab af LaFerrari. I år 2016 blev et yderst eksklusivt eksemplar nr. 500 solgt på auktion i forbindelse med velgørenhed.

Som arvtager i Ferrari's allerfineste klasse - den berømte "kongerække" - så var det ikke et hvilken som helst navn, der kunne tildeles denne afløser til Enzo - og ikke mindst slå fast, at Ferrari stadig kan levere det ypperste i klassen for super- og hyperbiler. Navnet blev som bekendt - LaFerrari. Med Ferrari's nye højteknologiske hybrid-system - HY-Kers - så blev jagten sat ind på både McLaren P1 og Porsche 918 Spyder. LaFerrari er en hårdtpumpet maskine, der med sin potente V12 motor sætter alle på plads. 800 HK står til rådighed ved 9000 o/min og et moment på 700Nm - hvilket er nok til at løsne asfalten under de enorme brede dæk, der holder LaFerrari på jorden. Men med hybrid-systemet kan yderligere 163 Hk smækkes oven i de 800 HK - og så er LaFerrari ikke længere et legetøj for uerfarne rigmænd. Topfarten rammes ved 350 km/t - og hvis du har evnerne - og ikke mindst modet, så kan LaFerrari sendes fra 0-100 km/t på blot 2,9 sekunder - og 0-200 km/t på kun 6,9 sekunder.

LaFerrari er designet af Ferrari's Styling Centre og har flere linjer, der går igen fra forgængeren Enzo - det ses især tydeligt i profil. LaFerrari har dog fået lidt blødere linjer - samt blevet en smule smallere og en smule lavere. Frontsektionen er udstyret med en lav frontvinge, der sikrer LaFerrari downforce og en aerodynamik som det kendes fra F1 bilerne. Meget karakteristisk er LaFerrari udstyret med nogle smukke og slanke sidespejle, der på den mest elegante måde er trukket ud fra karosseriet på en lank stilk for at give det bedste udsyn bagud.

LaFerrari's kabine er et kunststykke uden lige, men først og fremmest er det den mest optimale arbejdsplads i jagten på topfart og hurtigste omgangstider. Begge Ferrari's F1-kørere har været med i designet af LaFerrari's kabine, hvilket har gjort, at chaufføren får de absolut bedste betingelser for ideel køreindstilling. Pedalerne kan justeres i alle retninger - og rattet er som man kender det - udstyret med shiftpadles bag, LED indikator og temperaments-knappen, der kan enten holde hånden over dig, eller kaste dig for løverne, hvis du tør. Sæderne i LaFerrari er ganske unikke - for at skabe en lav kørestilling, så er sæderne en del af chassiset og med de solide H-seler er du fastholdt i et jerngreb.

LaFerrari er efter sigende forholdsvis nem at betjene og en yderst bekvem racer i denne klasse. I Danmark bliver det dog aldrig en bil, der vil blive set på gaden - kun 3 af de 499 producerede eksemplarer har fundet vej til danske samlinger.