DET HANDLER OM PASSION

FERRONI | juli 2013

Kom med i en yderst eksklusiv dansk garage der huser både en 458 Italia, F40, Enzo og ikke mindst Richard Gere's tidligere Testarossa.

Den automatiske port til garagen glider langsomt op og allerede inden de utallige spots i loftet tændes, viser aftensolens skær, at der gemmer sig noget helt fantastisk i denne garage. I det samme lyset tændes, afsløres det unikke indhold straks. Tættest på mig holder en helt ny gul Ferrari 458 Italia, en hvid Ferrari Testarossa - og længst inde en Ferrari F40 og ikke mindst én af kun to Ferrari Enzo'er i Danmark. Dette er ubetinget en af de mest imponerende garager, jeg har besøgt - og gæstfriheden fra ejeren er absolut lige så imponerende.

Vi befinder os et sted på sjælland og man skulle måske tro, at dette kun kunne være på strandvejen.. men sådan forholder det sig faktisk ikke. Trods at det handler om eksklusive superbiler, så mærker man straks, at dette her handler om 100% ægte passion hos ejeren og intet er erhvervet som statussymbol. Udover at være stor Ferrari-entusiast, så står det hurtigt klart, at hver eneste bil er en realiseret drøm med baggrund i hårdt arbejde gennem mange år - og med start fra bunden.

Men netop nu står vi blandt bilerne pga. en ting - og det er for at snakke Ferrari og ikke mindst beundre de fire biler omkring os. Ejeren er en sand fortæller - alle bilerne har en historie og en stor plads i hjertet hos ham, så fortællingen om hver enkelt bil kommer hurtigt. Og jeg må sige, at det blev til en fantastisk aften i garagen - med historier, prøvesidning i bilerne og en enkelt start af over 500 italienske heste.

Den hvide Testarossa er ubetinget den flotteste jeg har set til dato - bilen står næsten som ny og er et smukt bevis på, at Ferrari producerede noget helt unikt med denne model. De enorme gæller i siden, klap-lygterne og det klassiske H-gearskifte med alu-pladen, gør denne Ferrari til den ægte vare!

Den hvide farve er helt fantastisk til Testarossa'en og man tænker straks tilbage på den ultimative politiserie i 80'erne - Miami Vice. Bilen stammer faktisk også fra USA - nærmere betegnet Beverly Hills, hvor den var ejet af en verdenskendt filmstjerne. Den nuværende ejer har ændret bagkofangeren, så den passede til EU-plader og ellers er det kun få detaljer, der afslører bilens glamuriøse fortid. En stoplygte i motorklappen er det eneste. 

I dag bruges bilen ikke så ofte mere, men det er ikke svært, at fornemme ejerens store kærlighed til bilen, der absolut ikke forsvinder blandt de andres "superbilstatus".

Den nyeste bil i garagen er en helt fantastisk smuk 458 Italia. Bilen er lakeret i den specielle gule farve der hedder Giallo Tristrato. Med de mange spots i loftet, fanges skæret af den unikke farve nemt, men kun sollys giver det helt rigtige indtryk af den smukke farve, der pryder Italia'en.

I det samme døren åbnes til den imponerende kabine, mødes man af en duft af læder - og øjet har svært ved at slippe alle de smukke detaljer, der udgør Italia'ens kabine. Midterkonsollen med gearvalg.. rattet med de røde LED-lamper i toppen.. og sæderne med det broderede logo af Ferrari's stejlende hingst - alt sammen designdetaljer, der gør 458 Italia til noget nær det perfekte. Og netop ordet "perfekt", er hvad ejeren sætter af ord på Italia'en. Køreegenskaberne har sat nye standarder for Ferrari - og bilens design er noget af det smukkeste.

"Bremsen trædes ned, nøglen drejes et enkelt hak og den røde startknap på rattet trykkes ind. 458'eren lyder fantastisk!! Et par enkelte prik med speederen overbeviser mig endnu engang om, at denne lyd ikke findes bedre!".

Den viste F40 blev i sin tid købt hos den daværende importør og forhandler Ole Damgaard-Nielsen, der startede Ferrari-importen i Danmark. Bilen var Ferrari's 40 års jubilæums model og findes faktisk i Danmark i et bemærkelsesværdigt antal. Med et kig ind i F40'eren bliver man ikke i tvivl om, at dette er en ren racer - eneste forkælelse til chaufføren er et aircon - resten er skrabet af i jagten på en let superbil taget direkte fra banen til gadebrug.

Med plads i sædet er man holdt i et jerngreb og tankerne ledes straks hen på Le Mans. I dørene sidder en gummibeklædt wire som dørhåndtag, H-seler i sæderne og pedalerne der sidder tættere end min strl 45 tillader. Bare duften.. olie og kevlar - det her ER Le Mans!

Enzo'en må siges at være blandt eliten af supersportsvogne - både nu og da den første gang blev præsenteret. Enzo'en blev produceret i kun 399 (+1) eksemplarer fra år 2002-2004.

Netop denne Enzo er på nuværende tidspunkt 1 af kun 2 eksamplarer i Danmark (tidligere har der været 4) - og den absolut eneste der bruges med mellemrum. Det andet eksemplar er hengemt i en hemmelig hangar.

Enzo'en har en kort fortid i Sverige og blev derfra importeret her til landet. Og den må siges at være en af kronjuvelerne i denne samling af Ferrari'er. Enzo er efterfølgeren til F40 og F50, men med synet af Enzo og F40 side om side, er man ikke i tvivl om, at F40 absolut ikke står i skyggen af Enzo.

De enorme vippe-døre giver en god adgang til Enzo'en og fornemmelsen af at sidde i bilen, er helt unik - og man fornemmer straks at dette ikke bare er en superbil - dette er en maskine. En maskiine der kræver respekt inden startknappen aktiveres. Med sine 651 HK og en topfart på 350 km/t, kræver det både køreevner og mod at kontrollere denne køremaskine.