DEN SMUKKESTE SCUDERIA

FERRONI | august 2015

 

Blue Mirabeu - er navnet på den fantastiske blå farve, der skaber den smukkeste Scuderia, der nogensinde har forladt de italienske fabrikshaller - og der skal ikke være nogen tvivl om, at begejstringen var stor, da Ferroni.dk fik lavet en aftale om et photoshoot med denne Scuderia. Efter at have oplevet den imponerende blå Scuderia ved et event, var der ingen tvivl - det her er den smukkeste Scuderia til dato. Man kan ofte møde en lidt konservativ holdning til, at farven på en Ferrari skal være rød - men denne Scuderia er med sin fantastiske blå farve et bevis for, at en Ferrari kan bære mange andre farver - og enkelte modeller endda bedre end rød.

Ferroni.dk mødtes med ejeren af Scuderia'en på en privat adresse, hvor de smukke eksklusive rammer var helt perfekte for det planlagte photoshoot af den brutale Ferrari 430 Scuderia. Den danske sommer kan være en udfordring, når projekter som disse skal planlægges, men solen havde valgt at være med os i dag - og den kunne hurtigt bekræfte os om Scuderia'ens helt fantastiske farve - Blue Mirabeu. Det er ikke svært, at fange de smukke og samtidig brutale vinkler på en Scuderia til gode billeder - det er blot at give sig tid til at iagttage den - for der findes faktisk ikke mange vinkler, der ikke fremhæver Scuderia'ens mange detaljer.

Den smukke blå Scuderia er en 2009 model, der blev købt af ejeren med meget få km på tælleren. Bilen havde stået til salg hos danske Ferrari-importør gennem en længere periode - måske pga sin netop ikke så konservative farve. Men ejeren faldt for den fantastiske blå farve og satte Scuderia'en på asfalt igen. Ejeren af Scuderia'en har haft stor fornøjelse af Scuderia'ens evner på diverse trackdays samt enkelte bane-events - men for en tid er Scuderia'en udstyret med nummerplader, så den også kan opleves på almindelig vej.

Ferrari 430 Scuderia blev præsenteret for publikum tilbage i 2007, og var en afløser for den mindst lige så brutale Ferrari 360 Challenge Stradale. 1/3 aluminium, 1/3 kulfiber og 1/3 F1-teknologi er opskriften på en Scuderia - og det er en fantastisk trackday-bil. For de hårde drenge, kan den også bruges som gadebil - men komforten er skåret ind til benet. Med en benhård vægtreducering på omkring 100 kg, er Scuderia en af de hårde drenge i klassen - og det kræver både mod og evner at udfordre Scuderia'en. Bl.a. er glasset over motoren erstattet med et letvægts-materiale ligesom front- og baggrillen er uført i kulfiber. Kabinen i denne Scuderia er udført i gråt og sort alcantara og kulfiber. De sorte/grå racersæder giver et solidt greb om chaufføren under alle forhold.

Motoren i Scuderia har fået en effekt-stigning på ca 20 HK mere i forhold til en standard F430, så den yder 510 HK - og sammenholdt med vægtreduceringen kan dette tydeligt mærkes, når Scuderia'en får lov til at indtage banen. Gear-skiftet er også blevet hurtigere på Scuderia - næsten halveret fra 150 ms til 60 ms, hvilket sender Scuderia'en af sted fra 0-100 km/t på kun 3,5 sek. Lyden fra Scuderia'en er helt fantastisk - og med plads i sædet og et tryk på den berømte startknap, får team Ferroni.dk lov til at opleve den potente lyd, Scuderia'en kaster af sig - wow!

Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi elsker Scuderia'ens brutale design - bilen er fantastisk underholdende på både bane og vej - hvis du altså ikke søger en blød café-racer til at holde foran Victor fredag eftermiddag. Ferrari F430 Scuderia giver fra start af den underholdning og frækhed, som du med garanti før eller siden vil savne i en standard F430 - så hvorfor ikke hænge ud med klassens slemme dreng med det samme!? Scuderia har en værdig plads mellem sine brødre - Ferrari 360 Challenge Stradale og Ferrari 458 Speciale.