Ferrari 360 Challenge Stradale

Ferrari 360 Challenge Stradale

Oplev den smukke 360 Challenge Stradale med fabriksmonteret soltag.

Den hvide 360 Challenge Stradale er en ganske speciel udgave. For det første står den i en helt fantastisk hvid farve kaldet Bianco Avus, hvilket max er leveret til 5 eksemplarer direkte fra fabrikken. Bilen er ligeledes udstyret med et fabriksmonteret soltag, hvilket gør den til en absolut éner i sin serie - ikke mindst med soltagets udformning der ikke er helt kvadratisk. 

 

Der er ingen tvivl - det her er ubetinget den smukkeste Stradale jeg har set til dato - og farven er absolut en stor del af årsagen. Bilen er ikke udstyret med hverken den karakteristiske CS-stribe eller Scuderia-shields på skærmene, hvilket skyldes at tidligere ejer ønskede, at bilen stod helt stilren. Den stejlende hingst i challenge-grillen var også fra tidligere ejer udført i sort, men er i dag udskiftet til standard chrome - lige som et Challenge Stradale logo er tilføjet. Stradalen's kabine er markant ændret i forhold til en standard 360'er. Alt overflødigt er fjernet for, at nå en tilstrækkelig vægtreduktion - og karbon dominerer kabinen markant. Jeg er dog ikke helt overbevist om, hvorfor man har bibeholdt en radio i Challenge Stradale, da den efter min mening er helt overflødig i forhold til Stradalens fantastiske lyd.

 

Med plads i sædet er man ikke i tvivl om, at det her er en ægte racer - styrtbøjlen der går på tværs af loftet - og de fantastiske racersæder med H-seler der sørger for, at du sidder urokkelig fast ved alle hastigheder. Ferrari 360 Challenge Stradale er ikke bygget til Strandvejskørsel eller kørsel på ujævne veje i storbyerne, men med Stradale får du en benhård racer, der er det perfekte køretøj til trackdays og andre bane-arrangementer.

Stille glider den hvide 360 Challenge Stradale udover kantstenen og det mærkes straks, hvor lavt bilen ligger mod vejen. Lyden fra motor og udstødning er helt fantastisk. Så snart bilen provokeres bare det mindste, viser den tænder med en lyd, der kaster respekt af sig. Selv ved lave omdrejninger på vej gennem byen, kan man ikke lade være med at smile over, hvor fuldendt denne bil allerede føles. Da vi er fri af byen, bliver der mulighed for at lade bilen vise hvad den er bygget til. Gearskiftet reagerer prompte og accelerationen er så voldsom, at man trykkes mod de brede racing-sæder med et ryk. På vej over landet mærkes det tydeligt fra passagersædet, hvordan bilen gnaver sig fast i asfalten i alle sving og sørger for, at bilen på ingen måde afviger fra det chaufføren beder den om. De store keramiske bremseskiver giver så solide nedbremsninger, at man hurtigt finder ud af H-selens værdi, når den redder dig fra at glide ud af sædet.

 

Efter en længere tur i både by, på landet og på motorvejen, kan det kun bekræftes, at dette trods alder er, den absolutte mest perfekte V8 Ferrari. Lyden, designet, køreegenskaberne.. efter min mening er der intet der kan sammenlignes med denne bil. Men en bil som denne fortjener at blive brugt, til det den er bygget til - og der er ingen tvivl om, at ejeren af netop denne bil, ved hvad det handler om.

Har man først oplevet en 360 Challenge Stradale til fulde, så er der intet der retfærdiggør et køb af en standard 360 eller F430 - medmindre du ønsker en café-racer, der primært skal holde foran Café Victor. Challenge Stradale giver dig uden tvivl mest sjov for pengene.   

300 km/t og vind i håret

Ferrari 360 Challenge Stradale fik kun 25 HK mere at lege med end en standard 360 Modena, men de 425 HK er rigeligt til at give chaufføren sved på panden, når den brutale Challenge Stradale skal kontrolleres gennem sving og i hurtige accelerationer. Er nerverne i orden, så er det bare at holde fast mod topfarten på 300 km/t - det første 100 km/t er tilbagelagt på kun 4,0 sekunder.

Hvad er mere perfekt end dette unikke fabriksmonteret soltag, når sveden springer af panden imens den rå Challenge Stradale kontrolleres gennem svingene.