Ferrari 599 GTO

Ferrari 599 GTO

Mød det brutale V12-monster - Ferrari 599 GTO.

At bære titelnavnet GTO kræver noget helt specielt - og det er Ferrari 599 GTO ubetinget. Ferrari 599 GTO skal ikke ses som en trimmet version af 599 GTB Fiorano, men den er faktisk mere en gade-legal version af den brutale baneracer 599XX. Ved præsentationen af Ferrari 599 GTO tilbage i år 2010, var det den første gadebil, der fik trukket omgangstiden under rekorden på Ferrari's egen testbane, Pista di Fiorano. 1,24 min. lød GTO'ens omgangstid på - så man skal ikke lade sig snyde af, at 599 GTO absolut ikke er en af de mindste modeller fra Ferrari, for GTO'en fjerner alt, der står i vejen. 599 GTO drives af den frontliggende V12 motor på 6,0 ltr. der yder hele 670 HK ved 8250 o/min. De 0-100 km/t tilbagelægges på beskedne 3,35 sekunder og det brutale monster fortsætter direkte mod topfarten på 335 km/t. uden at tøve.

 

599 GTO bærer de kendte smukke linjer, der kendetegner 599 GTB Fiorano og 599XX - men GTO'en har naturligvis gennemgået justeringer, der retfærdiggør, at den bære titelnavnet fra den kendte Le Mans vinder gennem 3 år, 250 GTO. 599 GTO er spækket med teknologi, der kendes fra racerbanen, men som i år 2010 aldrig før var set i en gadebil. For at sikre de enorme præstationer, er 599 GTO udstyret med en lynhurtig 6 trins F1 Superfast-transmission, der sender hvert gearskift af sted på bare 60 ms. Chaufførens livsforsikring holdes nede i pris ved hjælp af GTO'ens intelligente ESP-system, F1-Trac, der leverer et solidt vejgreb til den brutale baghjulstrækker, der er næsten 100 kg lettere end GTB Fiorano. Lyden fra 599 GTO kan vælte alt omkuld - brølet fra den brutale V12 motor, der kaster lyden ud via sine 4 enorme udstødningsrør, kan vække en hel vuggestue på flere kilometers afstand. Det brutale brøl bør tages som en advarsel, hvis ikke man er dus med denne maskine, for 599 GTO viser ingen barmhjertighed og som en arrig hund, kan den lugte din frygt. Så selvom 599 GTO er udstyret med den nyeste teknologi fra 2010, så kræver bilen respekt, hvis man sætter sig bag rattet.

 

Dette smukke eksemplar af Ferrari 599 GTO er leveret til en passioneret dansker, der med glæde og passion bruger GTO'en til det, den er bygget til - nemlig at få asfalt under hjulene. Og til trods for det, så står bilen kniv skarp og ligner et eksemplar, der netop har forladt Ferrari-fabrikken. 599 GTO skjuler ikke med sit design, hvad den formår og hvilket dna, der gemmer sig i den. De enorme fælge med de lige så enorme keramiske bremser viser, at dette er en bil, der arbejder med store hastigheder på kort tid. Carbon pryder GTO'en både ude og inde og man ser tydeligt relationen til storebror, 599XX.

 

599 GTO blev produceret i 599 eksemplarer og er i dag en yderst attraktiv Ferrari blandt samlere - og de handles for et stadig stigende beløb. Jeg elsker ubetinget Ferrari 599 GTO - både for dens smukke design, brutale lyd og ikke mindst de imponerende præstationer. Kærligheden blev endnu større ved mødet af dette fantastiske eksemplar i den smukke grå farve. Et stort tak til ejeren af denne fantastiske Ferrari 599 GTO - samt crew - for den enestående hjælp til denne artikel og tilhørende galleri.

GTO

GTO står for Gran Turismo Omologato - og det er nok det mest ærefrygtige navn at bære - for det forpligter om noget. Mest kendt er Ferrari 250 GTO, der i dag er en af verdens dyreste biler.