Rally Danimarca
Rally Danimarca blev den store fejring af Ferrari's 70 års jubilæum.
Ferrari bliver i år fejret rundt om i hele verden - og det går ikke stille af sig, når verdens førende hyper- og superbil-mærke fylder rundt. I anledningen af Ferraris 70 års jubilæum havde Formula Automobile, arrangeret en tur fra Aalborg til København med et imponerende felt bestående af nogle af Ferraris fineste modeller. Hvordan fejrer man en 70 års jubilar bedst, når det er Ferrari. Det gør man selvfølgelig med, at sætte en masse biler på gaden, der hvor de hører til - Rally Danimarca.
Vejret bød på høj sol allerede fra morgenstunden af i Aalborg og resten af landet - og det store felt af Ferrari'er, var klar til at trille ud på den lange rute gennem det danske landskab. Hele pladsen foran Hotel Hvide hus i Aalborg var fyldt til sidste plads af de mange Ferrari'er - og det var lækkerier fra øverste skuffe, der var kørt i stilling. Der var alt fra de mest almindelige Ferrari-modeller - 308, 348, 360 og 430 - men der var også udvalgte modeller, der markerede dagen med glans. Formula Automobile havde i dagens anledning selv medbragt direktørens egen LaFerrari og F40 - og en smuk hvid GTC4Lusso blev kørt af Ferrari-chefen Runi Simoni.
Kl. 10:00 gik starten fra Aalborg og af en smuk rute mod Skanderborg, hvor første pitstop ventede forude for at samle feltet. My Garage i Vejle var det næste mål på ruten - her skulle samtlige biler udstilles i My Garage's eksklusive lokaler, mens frokosten blev indtaget i de flotte rammer. Vi var mødt op hos My Garage i god tid og der gik ikke længe før, at huset var fyldt med både gæster og det store antal Ferrari'er. Bilerne holdte tæt side om side i alle husets gange og der kunne ikke knibes mange flere biler ind i huset. De mange V8 og V12 motorer sendte en voldsom varme rundt i My Garage's store haller - og lyden fra de mange Ferrari'er imponerede både små og store drenge og piger.
Efter frokosten hos My Garage satte feltet ved 14:15 tiden kursen videre mod det andet sidste pitstop Nyborg havn. Ved Nyborg mødte et par deltagere mere op og lagde sig til det samlede felt - bl.a. Jørgen Strøjer i sin helt fantastiske Ferrari GT 250 Testarossa.
Kl. ca. 16:00 passerede de mange Ferrari Storebæltsbroen og det var et fantastisk syn med de mange Ferrari'er i samlet flok. Kl. 17:00 ramte de første biler Karlslunde, der blev det sidste pitstop inden ankomsten til København. 17:45 kunne de første biler trille ind på den brostensbelagte plads foran Øksnehallen, der i dagens anledning skulle danne ramme om den afsluttende fest for de mange deltagere. Samtlige biler indtog pladsen til stor begejstring for de mange fremmødte - også mange turister brugte aftenen foran den gamle hal midt på Halmtorvet i København.
Den ene mere imponerende model efter den anden trillede ind foran Øksnehallen - 458 Speciale Aperta, Enzo, F40, California T og mange mange flere. Der skal ikke være nogen tvivl om, at dagens smukkeste bil ubetinget blev Kaj Bertelsen's fantastiske Ferrari 275 GTB. Trods de mange fantastiske biler, så savnede man også lidt forskellige modeller i dagens anledning - Fx Testarossa.
Øksnehallen dannede for mange år siden ramme om en fantastisk Ferrari-udstilling - der aldrig er set hverken før eller siden i Danmark. Så Øksnehallen var de perfekte rammer for afslutningen på Rally Danimarca - desværre kun med adgang for de mange deltagere og ikke de mange danskere, der også havde valgt at fejre Ferrari med deres store passion for mærket. Øksnehallen gemte nemlig på noget helt specielt - flere rigtig spændende og unikke modeller. Ferrari F40, F50, Enzo, 250 GT og ikke mindst den helt specielle LaFerrari Aperta, der er produceret i anledningen af Ferrari's 70 års jubilæum. Det lukkede arrangement i Øksnehallen bød også på den danske præsentation af seneste model, Ferrari 812 Superfast, der dog ikke er landet til de danske ejere endnu.
Rally Danimarca var et imponerende arrangement, der bød på massere af italienske heste i deres rette miljø - på vejene med høje omdrejninger på tælleren. Desværre målte 70 års jubilæet sig langt fra med 60 års jubilæet, der på alle måde inddrog de mange passionerede danskere mere og trak utallige mennesker ud til vejkanten for at fejre Ferrari. Men vi glæder os allerede til om 5 år, hvor Ferrari endnu engang kan fejre et fantastisk jubilæum.