Ferrari Testarossa
Testarossa skal være hvid.
Flankeret af den hotteste tv-serie 80'erne - Miami Vice - så var der ikke andre superbiler, der kunne overgå den smukke Ferrari Testarossa. Og selvfølgelig skulle den være hvid - Bianco Avus, som Ferrari selv kalder farven. Denne super flotte Testarossa er netop blevet en del af en dansk samling. Med et yderst begrænset antal kilometer på tælleren siden produktionsåret i 1988, er det et eksemplar, der optræder i en helt fantastisk stand. Bilen er hjemtaget fra udlandet via den danske importør og vil snart trille de første kilometer med sin nye danske ejer. Dette er faktisk den første Ferrari med V12 motor, der tager plads i garagen hos den danske ejer, der ellers har en forkærlighed for Ferrari's V8 motorer.
Mange vil måske have en mening omkring, at en Testarossa skal være i den kendte røde farve - Rosso Corsa. Men efter min mening, er den helt igennem perfekt i den smukke hvide farve. Testarossa'ens kabine er holdt helt i sort - og med det spinkle rat og det klassiske H-gearskifte, får man den fulde oplevelse af Pininfarina's ikoniske design fra 80'erne. Overalt i kabinen er der læder og instrumentbordet domineres ikke af overflødige knapper - og dem der findes, har kun én funktion.
Testarossa er designet af den verdensberømte Ferrari-designer, Pininfarina - og blev skabt som en afløser for den efterhånden ældre 512 BB. Testarossa så første gang dagens lys i september 1984 i forbindelse med Paris Motorshow. Før premieren ved det anerkendte Paris Motorshow, havde Testarossa allerede holdt sin første præsentation for publikum på den fashionable natklub Lido Club - beliggende på Champs Elysees i Paris. Ferrari Testarossa blev modtaget med stor beundring og allerede ved det store eksklusive show på Lido Club, blev der afgivet 37 ordre på Ferrari Testarossa. Succesen kunne allerede anes.
Ferrari Testarossa er siden hen blevet et symbol for hvad en ægte Ferrari er. Testarossa er uden tvivl en af de mest ikoniske superbiler, som man aldrig bliver træt af at kigge på - med sin vanvittige brede bagende og de enorme gæller langs siden, så er Testarossa en af de smukkeste biler, der er skabt af den verdenskendte Ferrari-designer, Pininfarina.
Testarossa fik gennem årene et par generations-ændringer - i 1992 ændredes navnet til 512 TR og senest i 1994 fik den navnet F512 M. Med F512 M sås også de største designændringer som runde baglygter og pop-up-lygterne var erstattet af integrerede glaslygter. F512 M opnåede aldrig samme popularitet som den oprindelige Testarossa og 512 TR. Motoren i Testarossa er den imponerende 5,0 L V12 boxermotor med 48 ventiler. Har du mod til det, så er Testarossa'en klar til at sende dig mod en topfart på omkring 290 km/t og med en acceleration fra 0-100 km/t på kun 5,6 sekunder. Når først Testarossa'en tænder op under de 390 italienske heste, så serveres der en potent lyd, der får de fleste til at trække på smilebåndet af beundring.
Ferrari Testarossa har gennem de senest år opnået en massivt stigende popularitet og er tilsvarende steget markant i værdi - Testarossa er en sikker investering, der kun vil bliver mere værd i fremtiden. Men trods dette - så er det som med alle de andre biler i ejerens garage - ikke det der vægter højest. Testarossa'en er købt med henblik på at blive brugt og ikke hengemt i en hemmelig samling med et cover over sig. Efter flere mekaniske justeringer af Testarossa'en, er den nu kørende - og Testarossaen lyder fantastisk, når den enorme V12 motor startes. Testarossa er de seneste år, steget meget i værdi og mange eksemplarer handles til vanvittige priser på auktioner rundt om i verden. Testarossa er en sikker investering, men det er også en ikonisk superbil, der fortjener at blive rørt. Denne smukke Testarossa er udstyret med nummerplader og vil uden tvivl få lov til at komme på vejene - men med stor respekt.