Ferrari 330 GT 2+2

 

 

 

 

Ferrari 330 GT 2+2 Serie II

Med et fantastisk GT 2+2 design, det smukkeste trærat, klassiske instrumenter og en lækker duft af benzin og patineret læder, så er Ferrari 330 GT 2+2 en af de mest stilfulde Gentleman Ferrarier.

Ferrari 330 GT 2+2 Serie I blev præsenteret på Brussels Salon i 1964 og var afløseren for den smukke 250 GTE, som havde endt sin produktion med 100 eksemplarer under navnet 330 America. Ferrari 330 GT 2+2 Serie I blev præsenteret med dobbelte forlygter i hver side, der var inspireret af de amerikanske bilproducenter, hvor dette var meget populært på de fleste modeller. Efter blot 18 måneder i produktion valgte Ferrari i 1965 at sende Serie II på gaden - hvor der kom flere nye spændende detaljer til, der gjorde 330 GT både smukkere og slankere. Mest i øjenfaldende blev ændringen af forlygterne, der blev erstattet af de enkelte lygter, der gav Serie II et mere slankt og stilfuldt udseende, som det også kendtes fra den netop præsenterede 275 GTS. Og netop 275 GTS blev også inspirationskilde til bl.a. udstødningssystemet og motorens 3-kanals luftudtag på 330 GT Serie II. Ferraris berømte Borrani tråd-hjul blev erstattet af nye 10-huls Cast Alloy hjul på Serie II, men Ferrari kendte sine kunder, så Borrani fælgen forblev et muligt tilvalg til den smukke og nu mere stilfulde 330 GT 2+2 Serie II. Ferrari tilføjede ligeledes aircondition, servostyring og en helt ny 5 trins gearkasse til Serie II, der alt sammen var et stort ønske fra kunderne.

 

Ferrari 330 GT gik under definitionen af en 2+2, hvilket er kendetegnet for en GT med bagsæde - dog med begrænset benplads. Men netop en 2+2 var stærkt efterspurgt hos Ferraris kunder og 330 GT 2+2 forblev den bedste sælgende Ferrari frem til præsentationen af den lidt større 365 GT i 1967. Først i 1966 kom Lamborghini med en konkurrent til 330 GT 2+2 i form af deres 350 GT, men Lamborghini formåede aldrig at gøre 350 GT lige så populær. Ferrari nåede et samlet produktionstal på 466 eksemplarer af 330 GT 2+2 - hvoraf 36 eksemplarer var højrestyret.

 

 

Ferrari 330 GT 2+2 Serie II

 

455 eksemplarer bygget fra 1965-1967.

 

Frontliggende 4,0 liters Columbo V12 motor med 300 HK.

 

5 gear - mod 4 i Serie I.

 

Topfart på 245 km/t.

 

Pris fra 3-5 mio kr. for et eksemplar alt efter stand.

 

Enzo Ferrari, Prince Bernard af Holland og John Lennon var blandt de kendte ejere af 330 GT 2+2 Serie I/II.

 

 

Pininfarina

Pininfarina stod bag det smukke design på Ferrari 330 GT 2+2, der blev præsenteret i 1964 i den såkaldte Serie I model. I 1965 præsenterede Ferrari Serie II udgaven med et smukkere og mere elegant design, der bl.a. havde givet 330'eren to enkelte forlygter i stedet for de lidt klossede to dobbelt-lygter.